úterý 17. listopadu 2015

Svoboda

Myslela jsem si, že jsem s tetováním už skončila. Neměla jsem žádný nápad ani důvod, proč bych se ještě v tomhle životě měla nechat potetovat. Ale přišlo to minulý pátek, kdy mi problesko hlavou, že tohle je přesně ono.

V pátek jsem se zúčastnila Konference svobodného vzdělávání (mimochodem Michale, Zdeňko, Jirko a další - bylo mi tam moc dobře). Prvním signálem bylo razítko, které jsem dostala hned u vstupu na předloktí. To by byla kérka - logo Svobody učení! O přestávce jsem zkoušela volat Petrovi (tatérovi). Měla jsem chuť něco udělat hned. Nedostupný.

Dalším nakopnutím byla přednáška Henryho Readheada - vnuka zakladatele demokratické školy Summerhill. Při jeho prezentaci se objevila fotka papírové vlaštovky na školní zahradě. V Summerhillu jsou jich desítky. Všude tam, kde se děti cítí svobodně, skládají vlaštovky. Pocítila jsem blaženost.

Svoboda - téma, které se mě v poslední době dotýká čím dál víc. Uvědomuju si, jak moc jsem spoutaná, když nedokážu říct, že už mi je něco fakt nepříjemný, že už jsem prostě unavená a tohle rozhodně dělat nebudu. Trpce své myšlenky spolknu a udělám to. Od malička jsem přece hodná holčička, která svoji revoltu ukazuje nanejvýš tím, že se někde opije, vezme si batikovaný šaty a do ucha napíchá šest náušnic. Na víc nemá. A nebo si myslí, že nemá.

Všechno musí být perfektní, připravené a dokonalé. Nedej bože, abych přišla pozdě. Co si o mně pomyslí? Nevím, co si pomyslí oni, ale já teď rozhodně myslím na to, jak jsem sama v sobě nesvobodná. Nebo jsem bývala?

Ptáci - symbol svobody a volnosti. Oslovují mě v posledních letech čím dál tím víc. Nepohladím si kočku ani psa tak intenzivně, jako dokážu beze slov pozorovat lehkost ptačího letu. Imponují mi. 

Děkuju Dáše, která je mi nablízku a nastavuje mi zrcadlo. Děkuju Kamilovi, díky němuž si význam slova svoboda uvědomuju každý den. Díky Evě a Rádě za to, že se mnou tvoří svobodu ve škole. 

A hlavně děkuju všem mým dětem, které mi ukazují, o čem život je!


Odpoledne vycházím ze salonu s novou papírovou vlaštovkou na předloktí a dochází mi, co je za den. Dnes je 17. listopad - Den boje za svobodu a demokracii. Příznačné.

Člověk je celý a vždy vnitřně svobodný, když chce.
Emmanuel Mounier

19 komentářů:

  1. Přečetla jsem to jedním dechem a úplně mě to vnitřně nadzvedlo. A pak ta fotka! Fantazie :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Úžasné, mě z toho až běhal mráz po zádech.. Krásné napsáno, ztotožňuji se! A jak sama nejsem zrovna fanoušek tetování, tohle je úžasné, do toho bych šla klidně taky!

    OdpovědětVymazat
  3. Jak ja Vas Lucko obdivujI. Mam Vas blog moc rada, tesim se na kazdy prispevek, jste pro mne velkou inspiraci. Hezky den��.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těší mě, že Vás můžu těšit! Mějte hezké dny. :)

      Vymazat
  4. Ty jo, úplně se do těch slov dokážu vcítit! "Jsem přece hodná holka a dělám, co se dělat má..." Kérku sice nemám (zatím), ale jakmile jsem dokázala překročit svůj stín, zbavila se okovů a pustila se do toho, co chci opravdu dělat, je mi tak krásně na světě! Ať je tak i Tobě! P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, a kérka je luxusní, moc se mi líbí! P.

      Vymazat
    2. Péťo, díky! Ať se Ti daří, sleduju Tě. ;-)

      Vymazat
  5. Lucko, přesně z duše. Mojí. Jak je možný, že někdo, koho jen z povzdálí pozoruju, cítí úplně to samý...? A vlaštovku si přeju už strašně dlouho, občas si ji kreslím na předloktí propiskou (hodná holka, no...). Já mám vlaštovku kromě té svobody spojenou ještě s tím, jak se vždycky zase vrací domů. Svoboda a domov jako zázemí. Ta Tvoje je krásná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klárko, někdy jsou ty duše tak blízký, viď. :) A děkuju!

      Vymazat
  6. A teď to přišlo! Blik! Najednou jsem si uvědomila, proč mě v poslední době ti ptáci stále tak uchvacují. Svoboda, volnost, nespoutanost... Vzkaz mého vnitřního já. Vzkaz té hodné holce, že ne vždy musí dělat přesně to, co se od ní žádá. Děkuji za ono příjemné blik :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to mě dostalo.... o tetování jsem nikdy nepřemýšlela (no jo, taky hodná), ale teď.... :-)

    OdpovědětVymazat
  8. ...jakože z kérek jsem už vyrostla, ale jednu dobu mne lákaly dost. A v plánu bylo FLY jakožto zkratka Finally Love Yourself. Dodneška to mám vytetované někde na mozku a pokud teče do bot, mávám křídly ostošest. Brzy se uzdrav, holčičko. A krásný advent Tobě i celé rodině, Lucko. Opatruj se, J.

    OdpovědětVymazat
  9. Lucko, krásně napsáno. Těším se, že se zase někdy uvidíme. Michal

    OdpovědětVymazat
  10. Luci, jak já ti rozumím.... takhle zčistajasna mi na ruce před pár týdny přistálo Let it be...

    OdpovědětVymazat

Vánoční slavnost

Součástí letošní slavnosti bylo představení tří projektů, na kterých děti tři měsíce pracovaly. Kluci a holky z projektu Vaření a pečení pře...